mandag den 23. september 2013

Sådan bliver du kundernes hjælpende hånd


KUNDESEGMENTERING Når du kender dine kunder rigtig godt, ved du også hvad de skal bruge. Og så bliver du meget mere end en virksomhed, der sender tilbud ud. 

Du bliver dine kunders hjælpende hånd. For nu kan du lave relevant markedsføring.

Men hvordan lærer du så dine kunder at kende? Det er nemmest hvis du ikke har så mange kunder. Mindre end en håndfuld er faktisk perfekt. Så kan du skræddersy markedsføringen til hver enkelt. 

Desværre (eller heldigvis?) har du nok lidt flere kunder i butikken. Og så må du gøre det næstbedste: Del dine kunder op i grupper og tilpas din markedsføring herefter. 

Sådan kommer du i gang med segmentering af dine kunder

  • Start med at fylde alle dine kunder ind i et Excel ark.. Fjern dubletter.
  • Tag et kig ned igennem listen. Hvordan skiller kunderne sig mest ud i forholdet til hinanden? Hvis du har både privatkunder og erhvervskunder, er det en god ide at lave to Excel ark.
  • Næste skridt er at vælge de kriterier, du gerne vil segmentere på. Hvad ved du om dine kunder? Og hvad er relevant i forholdet til dit produkt og din virksomhed? 
  • Hvis du handler med privatkunder kan det være relevant at se på alder, køn, indkomst, boligforhold, tidligere køb, uddannelse, indkøbsvaner, beskæftigelse og stil. 
  • Hvis du handler med erhvervskunder. kan det være relevant at se på omsætning, branche, tidligere køb, kernekunder/nye kunder, geografi, antal ansatte. 
  • Når du har valgt dine kriterier, skriver du dem ind som overskrifter øverst i dit Excelark. Og så er det bare i gang med at fylde ud for hver enkelt kunde.

Sådan bruger du din segmentering

Der er to måder at tænke på, når du skal bruge din segmentering i din markedsføring:
1. Jeg har et produkt. Hvilke af mine kundegrupper kunne være interesserede?
2. Jeg har en kundegruppe. Hvilke af mine produkter kunne være interessante?

Lige meget om du tager udgangspunkt i produktet eller kundegruppen, er det vigtigt at du tager kundens briller på, når du skal til at markedsføre dit produkt:
  • Hvilke fordele ser kunden i dit produkt? Hvad får kunden ud af at vælge dit produkt?
  • Hvilket sprog bruger dine kunder? Køber de en kaffeautomat eller køber de en kaffepause?
  • På hvilket medie møder du bedst dine kunder? Er de på computeren eller ved postkassen?
Når du har styr på det, er du godt på vej til at blive kundernes hjælpende hånd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar